Ons doel is om jouw medewerkers psychisch in balans te houden. Hierin hebben jij, en je medewerker, een belangrijke rol. Gimd ondersteunt jullie hierin.
Ons doel is om jouw medewerkers psychisch in balans te houden. Hierin hebben jij, en je medewerker, een belangrijke rol. Gimd ondersteunt jullie hierin.
Jij en je medewerker spreken elkaar geregeld. Je weet wat er speelt, zowel op werk als privégebied. Uitdagingen bespreken jullie met elkaar en samen spelen jullie hierop in. Het voorkomen van een disbalans, heeft prioriteit.
Het begint met een open communicatie tussen leidinggevende en medewerker. Van elkaar weten hoe het ermee staat, hoe het écht gaat. Dat vraagt om regelmatige afstemming. In de ideale situatie geeft de medewerker op tijd aan te geven bij de leidinggevende dat er zaken spelen die van invloed zijn op het werk. Komen jullie er samen niet uit of kan je medewerker begeleiding gebruiken, neem dan (preventief) contact op met de bedrijfsmaatschappelijk werker.
Een traject bedrijfsmaatschappelijk werk is effectief bij o.a. de volgende thema’s:
Bedrijfsmaatschappelijk werk herstelt de balans en voorkomt uitval om psychosociale redenen. Ook uitgevallen medewerkers kunnen bij bedrijfsmaatschappelijk werk terecht. Bedrijfsmaatschappelijk werk ondersteunt bij de terugkeer naar de werkvloer. Daarnaast voorkomt een traject herhaling van de aanleiding.
Een traject bedrijfsmaatschappelijk werk duurt gemiddeld 5 gesprekken. Tijdens het eerste gesprek (de intake) bepalen we samen met je medewerker waar het knelpunt zit. Daarna werken we naar de oplossing toe. Hierin bieden we maatwerk: we gebruiken een mix aan instrumenten. Zo herstellen we de balans én voorkomen we dat het knelpunt terugkeert.
Bedrijfsmaatschappelijk werk is er in twee vormen: op afroep en in-huis.
Kleine(re) organisaties of organisaties die nog niet inzetten op preventie, kiezen vaak voor bedrijfsmaatschappelijk werk op afroep. Heb je een medewerker die ondersteuning kan gebruiken, dan bel je met Gimd. Wij plannen een gesprek in met jouw medewerker. Je medewerker wordt gekoppeld aan een vaste bedrijfsmaatschappelijk werker in de regio. Gesprekken vinden plaats op de dichtstbijzijnde Zorg van de Zaak locatie. Er zit altijd een Zorg van de Zaak locatie in de buurt.
Grote(re) organisaties en organisaties die preventie belangrijk vinden, kiezen er vaak voor een bedrijfsmaatschappelijk werker op hun locatie te laten werken. De bedrijfsmaatschappelijk werker is op vaste dagdelen/ dagen op jouw locatie aanwezig. Een groot voordeel hiervan is dat de professional zichtbaar is binnen de organisatie en daarmee laagdrempelig bereikbaar is. Een ander voordeel is dat de bedrijfsmaatschappelijk werker jouw organisatie en medewerkers goed leert kennen. Bedrijfsmaatschappelijk werk in-huis biedt namelijk een vaste professional.
Bedrijfsmaatschappelijk werk biedt ondersteuning bij divers uitlopende hulpvragen. Voor sommige begeleidingsvragen is het fijn als er een gespecificeerd traject ingezet wordt.
HR-adviseur Yvonne van den Berg van Veiligheidsregio Haaglanden vertelt over hoe de bedrijfsmaatschappelijk werker (bmw’er) van Gimd eraan kan bijdragen dat hun medewerkers Duurzaam inzetbaar blijven.
Een Veiligheidsregio richt zich op het vergroten van de veiligheid van inwoners en bezoekers van een bepaalde regio. Binnen zo’n organisatie zijn heel wat medewerkers met verschillende functies actief, van brandweervrouwen en -mannen tot ICT’ers en van automonteurs tot beleidsadviseurs. HR-adviseur Yvonne van den Berg van Veiligheidsregio Haaglanden vertelt.
“De cijfers zeggen dat een bmw’er echt helpt”
Lees het interview