Priyani de Jong na acht maanden Gimd: ‘Dit werk geeft echt resultaat en waardering’
In maart 2023 stapte een nieuwe bedrijfsmaatschappelijk werker het team binnen van Gimd. Priyani is een jonge professional met al veel kennis en ervaring in de rugzak. Gepassioneerd vertelt Priyani over haar start, de eerste acht maanden en hoe zij het team in Amsterdam-Noord versterkt.
Priyani, je werkt al bijna een jaar bij Gimd. Wil je iets vertellen over de start en jouw werkweek?
‘Ik werk als bedrijfsmaatschappelijk werker, vertrouwenspersoon en conflictbemiddelaar. Daarnaast doe ik trauma-opvang en nazorg. Een baan vol diversiteit, juist de reden dat ik op deze functie solliciteerde. Ik ben onwijs warm welkom geheten door mijn team; ik voelde me direct welkom. Ik maakte een goede start met de nodige uitdagingen.’
Wat springt er voor jou uit in het werk?
‘Dat het werk zo afwisselend is. In het ene traject sta ik bij het whiteboard een RET of de rouwfasen uit te werken, terwijl ik in het andere traject veel meer interventies maak vanuit de gespreksvoering. Ik heb ook een traject waarin de hulpvraag met grenzen stellen te maken heeft. In dit traject heb ik ook ‘rollenspellen’ ingezet, zodat de medewerker kan trainen met de theorie en gespreksvoering die eerder plaats heeft gevonden. Erg nuttig voor beiden, omdat het voor de medewerker op die manier het meest lijkt op hoe het in de praktijk gaat en ik kan observeren welk gedrag de medewerker verbaal en non-verbaal laat zien. Hier kunnen we dan weer mee verder.’
Welke thema’s spelen momenteel in jouw werk als bedrijfsmaatschappelijk werker?
‘Ik zie vooral de hulpvragen met betrekking tot grenzen voorbij komen. Of dat nu het (eerder) aanvoelen van de eigen grenzen is, het aangeven of bewaken is. Ook komen leeftijdsgebonden hulpvragen vaak voorbij, zoals problematiek voortkomend vanuit de overgang. Rouwverwerking is ook een thema dat veel voorbij komt.’
Een baan van grote betekenis. Hoe zie je waardering terug bij de medewerkers?
’Mensen geven hun waardering, ze zitten echt op mij te wachten. In vijf tot maximaal acht gesprekken behandel ik een hulpvraag, je ziet echt resultaat en de medewerkers uiten hun waardering. Ik vind dit belangrijk in mijn werk.’
Welk advies kan je geven voor duurzaam werken?
‘Practice what you preach. We zijn als professionals over het algemeen erg goed om te signaleren bij anderen waar de knelpunten zich bevinden en waar de kansen liggen. Voor onszelf is dit net zo belangrijk. Sta er structureel bij stil hoe het met je gaat en hoe je erin staat. Waar krijg je energie van en wat kost je veel energie? En kun je dit beïnvloeden? Hierin mag je best kritisch zijn, zowel naar jezelf als naar de werkgever. We hebben allemaal hetzelfde doel: duurzaam aan het werk blijven.’
Bedrijfsmaatschappelijk werkers zijn nodig: dit werk geeft echt resultaat en waardering.