Traumaopvang: ‘Schokkende gebeurtenis op elke werkvloer mogelijk’
Een medewerker zakte ineen op het werk en overleed in het ziekenhuis. Paniek op de werkvloer. Het bedrijf wist niet hoe hier mee om te gaan. De meeste bedrijven hebben er gelukkig nog geen ervaring mee. Toch is het verstandig om goed voorbereid te zijn op schokkende gebeurtenissen op het werk.
Om een uur ’s nachts ging bij Mary Vos de telefoon. Ondanks het late uur nam ze toch op. Het was de portier van het bedrijf waar Vos destijds was gedetacheerd als bedrijfsmaatschappelijk werker. Een van de medewerkers was op het werk in elkaar gezakt, zo luidde de boodschap. ‘Zijn leidinggevende was met de man mee naar het ziekenhuis. Zijn vrouw moest nog worden ingelicht en de andere werknemers bleven geshockeerd achter. De portier wist niet hoe hij deze situatie moest aanpakken.’
Dit kan gebeuren bij elk bedrijf, benadrukt Vos. ‘Het is dat ik toevallig de telefoon opnam die nacht en kon helpen.’ Direct na de melding van de portier stuurde zij een taxi naar het huis van de ineengezakte medewerker, zodat zijn vrouw naar hem toe kon in het ziekenhuis. De medewerker is die nacht overleden aan een hartstilstand. ‘Het was totaal onverwacht, hij was pas 55 jaar.’
Traumatische gebeurtenissen op de werkvloer kunnen een sterke reactie veroorzaken bij medewerkers. Er heerst angst, verdriet en onzekerheid, het werk valt vaak stil of draait op een laag pitje. ‘Er waren bij dit bedrijf geen protocollen hoe om te gaan met dit soort ongevallen’, vervolgt Vos. ‘Evenmin waren er opvangteams om medewerkers te begeleiden.’ Vos regelde een bijeenkomst zodat het personeel de verwarring kon verwerken. ‘De volgende dag hebben we met alle medewerkers koffie gedronken om na te praten en onze emoties te delen. Het was een moeilijke tijd voor ze. Bedrijven kunnen zich op dit soort ingrijpende gebeurtenissen voorbereiden, zodat ze hun werknemers kunnen ondersteunen en begeleiden bij de verwerking.’
Zelfs al lijkt de kans op een ongeval klein, toch is het verstandig om voorbereid te zijn, zegt Vos, inmiddels accountbeheerder bij Gimd, onderdeel van Zorg van de Zaak. Met de juiste opvang krijgen medewerkers hulp om de traumatische gebeurtenis te verwerken. Het beste is om een team van medewerkers te hebben die hun collega’s kunnen opvangen en begeleiden. ‘De teamleden leren dan over trauma, signaleren verstoorde verwerkingsprocessen en vangen collega’s op die iets hebben meegemaakt of die professionele hulp nodig hebben. Ieder bedrijf is anders, zo ook de opvang en begeleiding bij een traumatische gebeurtenis. Maar ieder bedrijf kan zich voorbereiden.’