In de pers: ‘Door coronacrisis lopen mensen op hun tenen’
In het AD komt Monique van Dongen-van Litsenburg, manager en adviseur bij Gimd, aan het woord over de dreigende overbelasting van werknemers als gevolg van de coronacrisis.
‘Meer mensen lopen op hun tenen’
Gimd is sinds kort een telefonische hulplijn voor werknemers met corona zorgen gestart. Monique ziet hier de ernst van de situatie: “We merken het aan alle belletjes die we binnenkrijgen. We zien het aantal dagelijks toenemen, van een tiental telefoontjes in de eerste week, naar een honderdtal in de derde week”, aldus Monique.
Het team krijgt vragen over psychische en psychosociale problemen, maar ook steeds meer over eenzaamheid, stress thuis en opvoedproblemen. ,,Mensen krijgen het niet meer gebolwerkt. Het brein heeft rustmomenten nodig. Als mensen niet meer kunnen schakelen, raken ze overbelast”, zegt Van Dongen-van Litsenburg.
Aandacht voor preventie
Volgens Van Dongen gaat het op dit moment veel over wat er nú gebeurt en gaat het nog te weinig over de gevolgen die dit heeft en het voorkomen van erger op de lange termijn. “Dit gaat niet twee weken duren, ook geen maand. Dit duurt langer. En je ziet mensen nu al worstelen.”
“Werkgevers moeten zich bewuster zijn van wat er allemaal los gaat komen”, meent Monique. ,,Ze doen er op dit moment alles aan om hun bedrijf overeind te houden, tegelijkertijd moeten ze niet onderschatten dat hun personeel onder zware druk staat. De kans dat ze – om wat voor reden dan ook – uitvallen is groter.” Dat we ‘reactief’ aan het werk zijn, is logisch, maar we moeten ons niet blind staren op het nieuwe normaal. We moeten nu al goed voor elkaar zorgen.” Lees hier het volledige artikel in het AD.
Zorg voor werknemers
Hoe zorgt u als werkgever goed voor werknemers tijdens de coronacrisis? Door hun zorgen serieus te nemen en steun te bieden nu het nodig is. U kunt hiervoor de telefonische hulplijn van Gimd inschakelen. Werknemers kunnen 24/7 bellen en worden te woord gestaan door één van onze professionele bedrijfsmaatschappelijk werkers voor een persoonlijk gesprek en een luisterend oor. Mocht er na dit telefonisch gesprek behoefte zijn aan een vervolgtraject, dan is dit uiteraard ook mogelijk.
Voor advies over vraagstukken over het coronavirus en inzetbaarheid, kunnen werkgevers ook terecht bij de corona desk van Zorg van de Zaak.